Wednesday 26 December 2012

Rumusan 3 Buah Novel : The Production of Space – Henry Lefebvre, The Image of The City : Kevin Lynch, and Death Life of A Gret Amarican City : Jane Jacobs - Tugasan SKAD1273


Novel  1 : The Production Of Space – Henry Lefebvre

The Production of Space (1991),  Henri Lefebvre mengungkapkan bahwa ‘space is socially produced’ sementara itu ‘we are spatially produced’. Menurut Beliau, kita menciptakan ruang menurut cara kita bertinggal dalam kehidupan sosial kita (lived space), yang mana dalam realitas kehidupan tersebut kita bersinggungan dengan aspek material fisik dari ruang yang tercerap oleh indera kita (perceived space) dan aspek-aspek non-material (mental) dari ruang yang terkonsepsi dalam benak kita (conceived space).

Dalam Arsitektur, konsepsi Lefebvre tentang ruang telah memperkaya sekaligus mengkritisi pemikiran tentang ruang sebelumnya. Bagi Lefebvre, selain ruang yang terbentuk oleh pikiran kita, yang tak kalah penting juga adalah ruang dalam mana pemikiran tersebut secara sosial di produksi. Mengenai istilah ‘produksi’ yang digunakan oleh Lefebvre, disitulah terletak inti serta kerumitan dari teorinya yang berhubungan dengan produksi sosial yang menyangkut aspek keruangan.

Pengertian tentang produksi disini bukanlah seperti istilah produksi yang berbentuk barang atau jasa semata, tapi sebuah proses yang meliputi ‘multiplicity of works and great diversity of forms’, sebelumnya Arsitektur lebih banyak berbicara tentang bagaimana kita mengkonstruksi ruang (construction of space) yang berhubungan dengan aspek fisik dan juga konsepsi filosofis dari ruang, maka Levebfre mengambil pendekatan yang lain yang sangat esensial yaitu dengan mempertanyakan bagaimana aspek fisik dan filosofis dari ruang yang dikonstruksikan tersebut dapat bermakna bila tidak ada makhluk sosial di dalamnya.

Jika ruang adalah bersejarah (historical), dan sepanjang sejarah itu kehidupan sosial berganti dan mengalami berbagai kehidupan yang berbeda-beda, maka begitu juga dengan ruang yang terjadi akan mengalami perubahan sejarah. Yang pertama disebutnya adalah Ruang Alamiah (Natural Space) yaitu ruang yang sudah ada dengan sendirinya yang dibentuk oleh hukum-hukum alam. Dalam kita mencerap dan mengalami ruang semacam ini tidak merupakan suatu keharusan untuk mengetahui konsep bagaimana ruang ini diproduksi dan didiami, karena ruang semacam ini adalah ‘already given.’
            
Selanjutnya adalah Ruang Mutlak (Absolute Space), yaitu ruang yang merupakan fenomena universal yang diciptakan oleh Tuhan dan berlaku mutlak. Kadang-kadang, ruang ini dicerap sebagai bagian dari alam.  Menurut Lefebvre, ruang mutlak ini tidak berlokasi dimana-mana, karena ruang ini menghuni semua tempat dan mempunyai eksistensi simbolik yang tegas.  Ruang ini mengimplikasikan keberadaan dari institusi keagamaan, hubungan kosmos dan alam jagad raya. Dalam bentuknya yang mikro, ruang ini disimbolkan kepada bentuk-bentuk ruang ritual agama, kelahiran maupun kematian.


Yang ketiga adalah apa yang disebut sebagai Ruang Abstrak (Abstract Space). Disini Lefebvre mengkritisi konsep dari ruang abstrak dari budaya modern kapitalis yang cenderung mereduksi pemahaman dari ‘perceived,’ ‘conceived’ dan ‘lived space’ menjadi sebuah abstraksi yang cenderung homogen. Dalam masyarakat kapitalis, ruang diperlakukan sebagai sebuah komoditas abstrak, yang tidak hanya dapat digunakan tapi juga diperjual-belikan untuk menghasilkan keuntungan tersendiri (profits). Dalam ruang abstrak kapitalis ini, ruang sosial tidak mempunyai existensinya, yang ada hanyalah ruang-ruang mental kapitalis yang mengalami komodifikasi homogenitas. Ruang ke empat yang dijelaskan oleh Lefebvre adalah Ruang Diferensial (Differential Space). Ruang ini menurut Lefebvre adalah sebuah ruang yang lebih membaur (‘mixed’) dan lebih ‘inter-penetrative’ sifatnya.

        Selanjutnya adalah bagaimana konsepsi ruang-ruang yang dimaksud tadi dapat menjadi? Bagi Lefebvre, ruang merupakan sesuatu yang berkaitan dengan aspek fisik, mental dan sosial.  Ruang bukan berasal hanya dari kumpulan obyek-obyek (seperti apa yang sering dikonsepsikan oleh sejarahwan Arsitektur), atau kumpulan gagasan-gagasan (seperti apa yang sering dikonsepsikan oleh pakar matematika), atau kumpulan manusia (seperti yang sering dikonsepsikan oleh pakar sejarah sosial), tetapi kumpulan antar-tindak atau dinamika dari ketiga area ini.

            Berdasarkan hal tersebut Lefebvre memformulasikan ketiga aspek ini (fisikal, mental, social) menjadi sebagai: ruang-ruang bangunan dan antar bangunan (fisik), gagasan dan konsep dari ruang (mental), ruang sebagai bagian dari interaksi sosial (sosial)
Perlu kita akui bahwa konsep ruang dari Lefebvre memang mengalami suatu keterbatasan, terutama yang berkaitan dengan aspek-aspek gayut seperti ruang pasca kolonial, global dan cyber.  Perlu juga diingat disini bahwa isu tentang produksi ruang sebenarnya juga telah lebih dulu pernah digagas oleh pakar-pakar geografi dan antropologi, namun dari sisi yang berbeda. Secara ringkas kita mencoba memahami triad formulasi Lefebvre tentang ruang adalah sebagai berikut:

Physical -----Perceived --- Spatial practice
Mental -------Conceived ---- Representations of Space
Social --------Lived ------ Spaces of Representation

    Satu segi ruang abstrak (space of capitalism) yang muncul dari triad spatial practices/representations/experiences tersebut adalah multiplisitas dan karakter-karakter yang kontradiktif. Jika ruang menjadi dari sebuah proses sosial melalui antar hubungan dari aspek fisik, mental dan social - sementara itu kapitalisme memperlakukan ruang sebagai sebuah komoditas – maka apa yang terjadi adalah ruang akan penuh dengan kontradiksi dan karakter-karakter yang bersaing. Ruang akan penuh dengan kegiatan, sikap, orang kehadiran, bangunan yang berbeda-beda – segala sesuatu yang kapitalisme coba untuk perlakukan sebagai sesuatu kesatuan seluruhnya (a unitary whole), sementara secara berkesinambungan mencoba untuk memecah belah, memfragmentasi dan mempenetrasi untuk mengkomodifikasikan semuanya.

            Pada akhirnya kita menyimpulkan bahwa ruang merupakan suatu produksi sosial sekaligus sejarah. Segala sesuatu yang kita lakukan akan meruang (spatial). Ruang juga bukanlah sebuah obyek tapi sebuah proses yang melibatkan pikiran, tubuh, identitas, tindakan, gagasan dan lain-lain. Ruang adalah bagian dari kejadian kita, bagian dimana kita ingin berada serta dimana kita berada.


Novel 2 : The Image Of the City : Kevin Lynch

The Imej City pada tahun 1960

Dalam buku menceritakan  pengaruh penyelidikan. Imej tiga bandar - Boston, Jersey City dan Los Angeles-descried dengan dua kaedah yang peta lakaran dan penerangan. Mengemukakan beberapa idea tentang konsep imej awam, dan membincangkan beberapa soalan seperti imej bandar, unsur-unsur dan morfologi bandar. Dalam bab pertama, buku membangunkan beberapa idea asas dan kemudian memperkenalkan kualiti visual bandar Amerika dengan mengkaji imej mental sebuah bandar seperti yang dipegang oleh rakyatnya.

Pengarang yang bertujuan untuk menegaskan bahawa kebolehbacaan adalah penting dalam persekitaran bandar, untuk menganalisis secara terperinci dan menunjukkan bagaimana konsep boleh digunakan dalam membina semula bandar-bandar dalam tempoh itu tahun 1960-an. Bukan itu sahaja, Lynch turut menyimpulkan bahawa imej realiti yang diberikan mungkin berbeza dengan ketara antara pemerhati yang berbeza. Walaupun setiap individu mencipta dan merasakan imej sendiri, terdapat seolah-olah menjadi perjanjian yang besar di kalangan ahli-ahli kumpulan yang sama.

Oleh itu, keputusan pemerhati pelbagai boleh digunakan untuk menganalisis bandar. Memandangkan kaedah yang, sejak penekanan adalah pada persekitaran yang fizikal sebagai pembolehubah bebas kajian ini kelihatan untuk sifat-sifat fizikal yang berkaitan kepada sifat-sifat identiti dan struktur dalam imej yang mental, kerana imej sebuah persekitaran bandar ini mungkin akan dianalisis kepada tiga komponen: identiti , struktur dan makna.

Bab-bab berikut menganggap analisis tiga bandar-bandar Boston, Jersey City dan Los Angeles bagi reka bentuk bandar, atas dasar yang Lynch memberikan lima elemen imej bandar. Terdapat laluan, tepi, daerah, nod dan tempat-tempat masing-masing. Laluan ini adalah jalan-jalan, lorong pejalan kaki, laluan dan saluran lain di mana orang dalam perjalanan. Pada pandangan Lynch, bahagian-bahagian bandar adalah laluan sepanjang yang pemerhati customarily, kadang-kadang, atau berpotensi bergerak. Orang biasanya melihat bandar sambil bergerak melaluinya, dan sepanjang laluan ini unsur-unsur alam sekitar yang lain disusun dan yang berkaitan. Pemerhati boleh menyaksikan laluan mudah di bandar tetapi biasanya mengabaikan satu elemen, tepi, yang tidak digunakan atau dianggap sebagai laluan oleh pemerhati.

           Lynch menyimpulkan bahawa tepi harus dilihat sempadan seperti dinding, bangunan, dan persisiran pantai; mereka adalah rujukan sisi bukannya paksi koordinat. Tepi itu boleh menjadi halangan, lebih atau kurang dpt diduga, yang dekat satu kawasan di luar dari yang lain, atau mereka mungkin lipit, garisan sepanjang mana dua kawasan yang berkaitan dan menyertai bersama-sama. Unsur-unsur kelebihan, walaupun mungkin tidak seperti yang dominan sebagai laluan, adalah untuk ramai orang menganjurkan ciri-ciri penting, terutamanya dalam peranan memegang bersama-sama kawasan umum, seperti dalam menggariskan bandar oleh air atau dinding. Sebenarnya, tepi sering laluan serta. Jika ini adalah begitu dan di mana pemerhati biasa tidak menutup dari bergerak di atas jalan, maka peredaran seolah-olah menjadi imej yang dominan.

         Nod adalah tempat tumpuan dan persimpangan. Pada pandangan Lynch, di satu sudut, mereka mungkin hanya kepekatan, yang mendapat kepentingan mereka daripada menjadi pemeluwapan menggunakan beberapa atau ciri-ciri fizikal, sebagai tempat melepak sudut jalan atau dataran tertutup. Sebaliknya, sesetengah nod-nod kepekatan juga fokus dan lambang daerah, di mana memancarkan pengaruh mereka dan apa yang mereka berdiri sebagai symbol.

        Lokasi di persimpangan melibatkan keputusan jalan menguatkan mercu tanda. Mereka sering digunakan petunjuk identiti dan juga struktur, dan seolah-olah semakin bergantung kepada perjalanan menjadi lebih dan lebih biasa. Semua lima elemen memperkenalkan bagaimana imej bandar melahirkan dirinya, maka Lynch terus membangunkan teori dan bentuk bandar yang dikaji. Beliau mengambil Florence sebagai contoh lagi tunggal. Ia adalah jelas bahawa elemen diasingkan di atas - jalan, tepi, mercu tanda, nod dan wilayah - adalah blok bangunan dalam proses membuat firma, struktur dibezakan pada skala bandar.

            Kesimpulannya, pandangan bandar-bandar mungkin menjadi perkara biasa tetapi masih memberikan keseronokan khas dari segi lima unsur. Pada asas ini analisis mendalam, Lynch meringkaskan bahawa terdapat skala baru. Bentuk bandar atau metropolis tidak akan mempamerkan beberapa perintah gergasi dan berstrata. Melangkah unsur di bandar, dan khususnya rakyat dan aktiviti-aktiviti mereka, adalah seperti penting kerana bahagian pegun fizikal. Imej adalah hasil daripada satu proses dua hala antara pemerhati dan diperhatikan, di mana bentuk fizikal luaran di mana pereka boleh beroperasi memainkan peranan utama. Itulah sebabnya bahawa kaedah peninjauan bidang dan temubual sampel untuk imageability telah dibangunkan.



Novel 3 : Death Life Of A Gret Amarican City : Jane Jacobs


Jacobs secara ringkas menerangkan idea-idea yang berpengaruh dalam perancangan ortodoks, bermula dari bandar Taman Howard, memang satu set berdikari bandar-bandar kecil, sesuai untuk semua tetapi mereka dengan rancangan untuk kehidupan mereka sendiri. Pada masa yang sama, Beautiful City telah dibangunkan untuk memilah monumen dari seluruh bandar, dan memasang mereka dalam satu unit. Kemudian Le Corbusier mencipta Radiant City, terdiri daripada pencakar langit dalam sebuah taman. Jacobs berpendapat bahawa semua ini adalah tidak relevan kepada bagaimana bandar bekerja, dan oleh itu bergerak untuk menjelaskan mekanisme bandar-bandar.

Beliau meneroka tiga kegunaan utama kaki lima: keselamatan, kenalan, dan kanak-kanak asimilasi. Jalan keselamatan digalakkan oleh laluan pejalan kaki yang jelas menandakan pemisahan awam / swasta, dan oleh perlindungan spontan dengan mata kedua-dua pejalan kaki dan mereka yang menonton aliran berterusan pejalan kaki dari bangunan. Untuk membuat ini perlindungan mata yang berkesan meningkatkan keselamatan, perlu ada "andaian tidak sedarkan diri sokongan jalan umum" apabila perlu, atau elemen "amanah". Jacobs berpendapat bahawa amanah itu tidak boleh dibina tiruan di tempat-tempat awam seperti bilik permainan dalam projek perumahan. Sidewalk kenalan dan keselamatan, bersama-sama, menghalang pengasingan dan diskriminasi kaum.

Satu fungsi akhir kaki lima adalah untuk menyediakan persekitaran yang bukan puncak pimpinan di tangan untuk kanak-kanak untuk bermain. Ini tidak dicapai dalam ini dianggap "selamat" taman bandar - satu andaian bahawa Jacobs serius cabaran kerana kekurangan mekanisme pengawasan di taman-taman. Taman berfungsi yang berjaya, adalah orang-orang di bawah penggunaan sengit oleh satu set pelbagai syarikat dan penduduk. Taman tersebut biasanya mempunyai empat ciri-ciri biasa: Kerumitan, penengah, matahari, dan kepungan. Kerumitan adalah pelbagai sebab orang menggunakan taman-taman, di kalangan mereka penengah atau hakikat bahawa taman mempunyai tempat yang dikenali sebagai pusat mereka. Sun, berlorek dalam musim panas, harus hadir di taman-taman, serta bangunan untuk menyertakan taman.

         Jacobs kemudian meneroka kejiranan bandar, sukar untuk menentukan untuk sementara ia adalah organ tadbir urus kendiri, ia tidak layan-diri. Tiga peringkat kawasan kejiranan bandar; bandar, daerah, dan jalan-jalan, boleh dikenal pasti. Jalan harus dapat dengan berkesan meminta bantuan apabila masalah besar timbul.

          Dalam buku ini Jacobs juga menerangkan syarat untuk kepelbagaian bandar atau mekanisme ekonomi yang menghasilkan bandar-bandar yang meriah. Pertama, daerah mesti berkhidmat lebih daripada satu fungsi utama untuk memastikan kehadiran orang yang menggunakan kemudahan yang sama biasa pada masa yang berlainan. Kedua, blok perlu pendek, untuk meningkatkan pilihan jalan antara titik berlepas dan destinasi, dan oleh itu meningkatkan sosial dan sebagai pembangunan ekonomi hasil. Ketiga, bangunan harus pada usia yang berbeza-beza, menampung orang yang berbeza dan perniagaan yang mampu tahap yang berbeza daripada sewa. Keempat, harus terdapat kepekatan padat orang, termasuk penduduk, untuk menggalakkan kehidupan bandar dilihat. Ia adalah penting bahawa semua keempat-empat syarat yang perlu untuk menjana kepelbagaian, dan ketiadaan setiap satu akan menyebabkan homogeny dan akhirnya kebodohan..

Jabobs juga menganalisis empat daya kemerosotan dan pertumbuhan semula dalam kitaran bandar: kepelbagaian berjaya sebagai faktor yang merosakkan diri, pemati pengaruh unsur-unsur besar tunggal di bandar-bandar, ketidakstabilan penduduk sebagai penghalang kepada pertumbuhan kepelbagaian, dan kesan awam dan wang peribadi.

Ketidakstabilan penduduk adalah faktor ketiga dalam kitaran kehidupan bandar. Sebagai contoh, alasan bahawa kawasan miskin kekal miskin adalah penduduk yang tidak stabil penduduk di sana, bersedia untuk keluar apabila mereka tidak mempunyai pilihan. Oleh itu, Jacobs mencadangkan bahawa proses sebenar slumming, berbanding setinggan beralih melalui projek-projek pembaharuan atau setinggan immuring amalan perancangan ortodoks, adalah untuk membuat penduduk setinggan keinginan untuk tinggal dan membangunkan kawasan kejiranan. Ini mungkin boleh dilakukan oleh wang tambahan secara beransur-ansur yang membuat peningkatan berterusan dalam kualiti kehidupan individu pemastautin kawasan miskin.

           Faktor terakhir ialah wang awam dan swasta. Jacobs berhujah bahawa wang mempunyai batasannya, tidak mampu membeli kejayaan yang wujud untuk bandar-bandar kekurangan faktor kejayaan. Dia mengklasifikasikan wang ke dalam 3 bentuk: kredit yang diberikan oleh institusi pinjaman tradisional, bukan kerajaan, wang yang disediakan oleh kerajaan melalui resit cukai atau kuasa pinjaman, dan wang dari neraka tunai dan kredit.

      Bahagian bab terakhir buku menceritakan khusus untuk taktik berkesan untuk benar-benar meningkatkan prestasi bandar. Ini termasuk: rumah-rumah subsidi, pergeseran kereta berbanding kepada hakisan bandar dengan kereta, peningkatan perintah visual tanpa mengorbankan kepelbagaian, menyelamatkan projek-projek, dan mereka bentuk semula mentadbir dan merancang daerah.

Jacobs mencadangkan tempat tinggal subsidi akan ditawarkan kepada orang-orang yang tidak mampu perumahan biasa. Berbeza dengan amalan semasa di mana kerajaan bertindak sebagai tuan rumah, orang-orang ini boleh dan harus ditempatkan oleh perusahaan swasta di bangunan biasa, bukan projek. Beliau mencadangkan taktik memberi ruang untuk kegunaan bandar lain yang diingini yang bersaing dengan trafik automobil keperluan seperti meluaskan kaki lima untuk memaparkan jalan yang akan menyempitkan asas jalan kenderaan dan dengan itu secara automatik mengurangkan penggunaan kereta, dan kesesakan lalu lintas. Jacobs berhujah bahawa kesepaduan visual tidak harus dianggap sebagai matlamat.

Beliau menekankan kepentingan pengumuman visual bahawa beberapa tinggi jalan-jalan akan membuat dengan menggambarkan kehidupan sengit. Pada sebelah bawah, jika jalan itu pergi dan pada jarak, Kerumitan dan intensiti "latar depan" nampaknya akan berulang terhingga. Oleh itu, pengulangan tidak berkesudahan dan kesinambungan harus terjejas, dengan memperkenalkan penyelewengan dan gangguan visual ke tempat kejadian bandar, seperti corak jalan yang tidak teratur dengan selekoh, bangunan khas, dan lain-lain

Akhirnya Jacobs berhujah bahawa bandar adalah masalah kerumitan yang dianjurkan. Tidak seperti masalah dua pembolehubah atau tidak teratur-kerumitan mudah rawak statistik, masalah kerumitan yang dianjurkan terdiri daripada pelbagai faktor yang saling berkaitan. Oleh itu, struktur mendatar dalam perancangan bandar akan bekerja lebih baik daripada struktur menegak, yang bertujuan masalah oversimplifying kerumitan itu.

No comments:

Post a Comment